Roadbook ohjeet

Kuinka tehdään KTM Adventure Rallyn reitit ja reittikirjat / roadbooks…

Suunnittelu

Perusreitit muodostuvat itse ajamistani maastoista, teistä ja aluetuntemuksesta minne reittiä voisi rakentaa. Reitin aloitus- ja lopetuspisteet määräytyvät maantieteellisen sijainnin perusteella, että kuljettajien ajan käyttö siirtymiin olisi mahdollisimman järkevä. Reitin päivän lopetuspisteet määräytyvät pääasiallisesti majoitusten ja tarvittavien palveluiden saatavuudella kohteen läheisyydessä.

Reitin alkusuunnittelu tapahtuu karttaohjelmilla ja kun päiväreitit on saatu luonnosteltua alkaa majoitusten metsästys. Esim. tämän vuoden (2012) ennakkoilmoittautuneiden majoitusten varaamiseen tarjouskyselyistä vahvistuksiin meni 1 ½ kuukautta. Reittejä ei kannata alkaa viimeistelemään, ennen kuin majoitukset on varmistettu koska on enemmän kuin todennäköistä että, joudut kuitenkin muuttamaan majoituspaikkaa tai paikkakuntaa. Kun olet majoittamassa +50 hengen ryhmää, ei se Suomessa ja suomalaisessa majoituskulttuurissa ole aivan yksinkertaista, varsinkaan jos haluat olla kustannustehokas.

Tästä alkaa varsinainen reittisuunnittelu. Päiväreittien pituudesta riippuen on reiteille sisällytettävä sekä tarvittava määrä tankkauspisteitä että taukomahdollisuuksia, jotka on sovitettava aikataulutukseen. Nyt aloitetaan ”raakareitin” pohjalta sopivaan tiestön ja maastojen etsiminen, joka sopi sekä pyörille ja kuskeille että on aikataulullisesti mahdollinen toteuttaa.  Reiteissä on myös huomioitava lainsäädäntö ja luontoarvot, minne reittä viet. Yksityisille teille ja maastoihin lupien hankkiminen on mahdotonta, ellet omaa niihin käyttöoikeutta, joten unohda ne. Pidä kokoajan kirkkaasti mielessäsi että edustat suurta joukkoa motoristeja joiden maine on sinun käsissäsi. Älä vie reittejä paikkoihin jotka tiedät ”hankaliksi”, äläkä vaikeuta järjestelyilläsi tai toiminnallasi moottoriurheilutapahtumien tulevaisuutta.

Kun olet saanut sinua miellyttävän päivän reitin yhdelle karttaohjelmalle, tarkasta reitti muita karttaohjelmia vasten, onko tiestö ja reitti ajettava, ja vastaa tarkoitusta ja reittivaatimuksiasi. Tee myös samalla vaihtoehtoisia reittejä, joita voit käyttää reittitarkastuksen yhteydessä. Tämä helpottaa sekä nopeuttaa reitin muuttamista maastossa, kun olet ajamassa reittitarkastusta ensimmäisen kerran. Reittitarkastus maastossa tulee viemään muutenkin paljon aikaa = 2,5 x reitin normaaliajoaika.  Lisää reitille kontrollipisteet (CP) ja tankkaus/ taukopisteet (AT).

Reittikirjan / Roadbook valmistus

Päivän retin siirtäminen reittikirjaan versio V.1 tapahtuu karttaohjelman välimatkojen perusteella, Roadbook editointi ohjelmalla. Sisällytä reittikirjaan kaikki merkittävät käännökset jotka kuljettajien tulee tietää, kokonais- ja välimatkoineen. Piirrä reittikirjan kuvaruudut (tulip) editointi ohjelmalla. Lisää ja merkitse kaikki rautatiet ja risteävien teiden ylitykset, niin että kuljettajat huomioivat vaarapaikat ja voivat käyttää niitä referenssipisteinä. Sisällytä roadbookiin mahdollisimman paljon tietoa.

Tulip kuva ja tekstikenttä

Tämäntyyppinen Rally harrastus on Suomessa vielä uutta, harjoittelun kanalta on parempi oppia lukemaan tietoa roadbookista, vaikka sitä olisi ehkä vähän liikaa. Tämä myös auttaa kuljettajia paikallistamaan itsensä reitille ja GPS käyttö vähenee. Tarkasta kaikki matkata ja merkinnät, roadbook versio V.1 on valmis. Tarkasta että kaikki roadbook merkinnät on siirretty myös sinun GPS karttaohjelmaan.

Aloita tekemään roadbook merkistöä, lisäämällä roadbook symboleja mitkä selkeyttävät roadbookin lukemista sekä havainnointia maastossa että auttavat kuljettajaa paikallistamaan itsensä maaston ja roadbookin suhteen. Tarkasta roadbook matkojen ja merkintöjen oikeellisuus, ja roadbook versio V.2 on valmis. Tee itsellesi GPS-tiedosto joka sisältää täydellisen reitin ja toinen GPS-tiedosto jossa on vain kuljettajille annettavat reittipisteet (WP).

ROADBOOK V.2 maastotarkastus

Nyt alkaa roadbook tekemisen hauskin osuus, eli maastotarkastus ja reitin ajaminen (pre-run). Lataa reitin GPS-tiedostot GPS laitteellesi ja printtaa luomasi roadbook V.2 ja lähde maastoon. Aja reittiä roadbookin perusteella, niin kuin olet suunnitellut reitin ajettavan. Käytä kuljettajille tarkoitettua GPS-tiedostoa. Täydellinen GPS-reitti on vain back-up tarkoitukseen, jos ja kun joudut muuttamaan reittiä. Yritä ajaa reitti pelkästään roadbookin perusteella, koska tähän pyrimme, ainakin tulevaisuudessa. Muista tallentaa ajettu jälki.

Kun roadbook ei pidä paikkaansa maaston kanssa, tai roadbookin ohje on ristiriitainen tai matka ei täsmää, pysähdy ja tee korjausmerkinnät. Sanelukone on tähän myös hyvä vaihtoehto, jolloin muutokset voi tehdä myöhemmin. Mikäli reittiosuus ei ole ajettava, tai ei vastaa vaatimuksiasi, tee osuudelle uusi reitti joka vastaa tarkoitusta. Reittiosuuden muutoksen roadbookiin voit tehdä omasta GPS-jäljestäsi myöhemmin. Huomioi kaikki mahdolliset vaarapaikat ja roadbookin luettavuutta parantavat yksityiskohdat ja tallenna ne muutoksia varten.

Reittikirjan päivitys 1

Ajettuasi reitin läpi, pura GPS-jälki ja analysoi se. Siirrä GPS-jäljen tuomat muutokset GPS-reittiin ja muokkaa reitti vaatimusten mukaiseksi. GPS-jäljestä saat myös aikataulutusta reitille. Tee roadbook päivitys GPS-reitin ja tekemiesi muistiinpanojen perusteella. Lisää ja korjaa roadbook kuvaruudut (tulip). Aikatauluta reitti ja lisää CP- ja AT / WP-pisteiden ajat roadbookiin. Tarkasta kokonaisuus, että kaikki muutokset on viety GPS-tiedostoihin ja roadbookiin, näin roadbook versio V.3 on valmis. Nyt voit maastoutua uudestaan.

ROADBOOK V.3 maastotarkastus

Lataa korjatun reitin GPS-tiedostot GPS laitteellesi ja printtaa luomasi roadbook V.3 ja lähde maastoon. Aja reittiä roadbookin perusteella, niin kuin olet suunnitellut reitin ajettavan. Käytä kuljettajille tarkoitettua GPS-tiedostoa. Täydellinen GPS-reitti on vain back-up tarkoitukseen, jos ja kun joudut muuttamaan reittiä. Yritä ajaa reitti pelkästään roadbookin perusteella. Muista tallentaa ajettu jälki.

Kun roadbook ei pidä paikkaansa maaston kanssa, tai roadbookin ohje on ristiriitainen tai matka ei täsmää, pysähdy ja tee korjausmerkinnät.

ROADBOOK päivitys 2

Ajettuasi reitin läpi, pura GPS-jälki ja analysoi se. Siirrä GPS-jäljen tuomat muutokset GPS-reittiin ja muokkaa reitti vaatimusten mukaiseksi. GPS-jäljestä saat myös aikataulu tarkastuksen reitille. Tee roadbook päivitys GPS-reitin ja tekemiesi muistiinpanojen perusteella. Lisää ja korjaa roadbookin kuvaruudut (tulip). Aikatauluta reitti mahdollisimman lähelle oikeaa aikataulua ja lisää CP- ja AT / WP-pisteiden ajat roadbookiin. Tarkasta kokonaisuus, että kaikki muutokset on viety GPS-tiedostoihin ja roadbookiin, näin roadbook versio V.4 on valmis. Nyt voit maastoutua uudestaan melkein valmiin roadbook V.4 kanssa.

ROADBOOK V.4 maastotarkastus

Lataa korjatun reitin GPS-tiedostot GPS laitteellesi ja printtaa luomasi roadbook V.4 ja lähde maastoon. Aja reittiä roadbookin perusteella, niin kuin olet suunnitellut reitin ajettavan. Käytä kuljettajille tarkoitettua GPS-tiedostoa. Käytä nopeutta jota haluat reitin ajettavan. Muista että kuljettajat lukevat roadbookia ensimmäistä kertaa, mutta sinulle reitti on jo tuttu. Ajaa reitti pelkästään roadbookin perusteella. Muista tallentaa ajettu jälki.

Muista että olet ajamassa reitin aikataulutusta, joten aja oikealla ajorytmillä.

Jos roadbook ei pidä paikkaansa maaston kanssa, tai reittikirjan ohje on ristiriitainen tai matka ei täsmää, pysähdy ja tee korjausmerkinnät.

ROADBOOK päivitys 3

Ajettuasi reitin läpi, pura GPS-jälki ja analysoi se. Siirrä GPS-jäljen tuomat muutokset GPS-reittiin ja muokkaa reitti vaatimusten mukaiseksi. Aikatauluta CP- ja AT / WP-pisteet GPS-jäljestä. Tee roadbook päivitys GPS-reitin ja tekemiesi muistiinpanojen perusteella. Lisää ja korjaa roadbook kuvaruudut (tulip), mikäli tarvetta.

Jos olet tyytyväinen tulokseen ja työhösi, on roadbook valmis. Mikäli et ole tyytyväinen, toista tarkastus- ja päivitysprosessi kunnes lopputulos miellyttää.

Roadbook tulostaminen

Nyt kun olet ajanut reittiä +4500km ja siirtymät + 1000km ja luonut Roadbookin, niin työn tulos alkaa pian näkyä myös paperilla!

Tulostamiseen on monia vaihtoehtoja.  Voit tulostaa roadbookin A4 arkeille ja leikata ylimääräisen paperin pois ja teipata palaset yhteen. Voit myös tulostaa A5 arkille, jolloin leikkaaminen jää pois ja teippaat vain arkit yhteen. Kummatkin näistä ovat työläitä, mutta toimivia tapoja.

Esim. KTM Adventure Rallyn ensimmäisen päivän roadbook on 163 riviä = 17 kpl A4 arkkia = 24 kpl A5 arkkia = 480 cm + 2 x A5 tyhjä päihin = 520cm rullatulostetta. Tulostettava Roadbook määrä on suoraan verrannollinen osanottajamäärään, esim. 50 osanottajaa x 4 päivää = 200 roadbook tulostetta + 200 AT-korttia. Tulostusmateriaaliin tarvitset siis +260m A5 rullapaperia ja +200 arkkia A5 paperia, mikäli tulostus onnistuu virheettömästi.

Helpoin tapa on ostaa A5 rullapaperia ja tulostin jolla voit tulostaa suoraan rullalta jatkuvan tulosteena rullaksi, ilman sivuvälejä ja marginaaleja.

Valmis Roadbook, kuljettajan merkinnöillä

Nyt vain suunnittelemaan ja tekemään Roadbook ja Rally on ….

Sakke

PS. Saa kommentoida !

Mainokset

One thought on “Roadbook ohjeet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s