Säännöt / Rules

KTM Adventure Rally säännöt

KTM Adventure Rally on yleisillä teillä ajettava suunnistus- ja ajotaidon yhdistämiseen perustuva tapahtuma, jonka voi suorittaa yksin tai joukkueena (2 – 5).

OSALLISTUJAT

Kuljettajalla tulee olla tapahtumassa käytettävän ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus.

MOOTTORIPYÖRÄ

Tapahtumaan voi osallistua vain rekisteröidyllä, ajoneuvo / tieliikennelain ja asetusten mukaisella ja liikennevakuutetulla moottoripyörällä / ATV, omalla vastuulla.  Ajoneuvon / polttoainekapasiteetti tulee olla +200km vaihtelevissa tieolosuhteissa.

AJOVARUSTEET

Osallistujien tulee käyttää moottoripyöräkäyttöön hyväksyttyä kypärää ja ajovarusteita.

TURVALISUUSVARUSTEET

Jokaisella osallistujalla tulee olla vähittäin seuraavat turvallisuusvarusteet

  • Moottoripyörän työkalut
  • Mp EA-pakkaus
  • Tulitikut / sytytin
  • Taskulamppu
  • yKSI (1) litraa vettä / juomaa
  • Toimiva GSM-matkapuhelin
  • GPS-navigaattori, jälkilokin tallentavalla toiminnolla

GPS laitevaatimus

  1. GPS-laitteen joka tallentaa jälkilokia minimi 1000 pistettä (poikeukset järjestäjän luvalla)
  2. Automaatti tallennus 7 sekunnin välein 12 tunnin ajan
  3. Minimi 10 reittiä ja 30 pistettä / reitti
  4. Map Source, AutoRoute, Genimap yhteensopiva

SARJAT

  • Yksin
  • Joukkueena (2 – 5)
  • ATV

REITTI

KTM Adventure Rally tapahtumassa sinun tulee ajaa järjestäjän ennalta suunnittelema, tiekirjaan (RB) dokumentoitu ja tarkastettu reitti mahdollisimman lähelle tiekirjassa ja aikakortissa (AT) määritettyä ihanneaikaa. Ajo tulee suorittaa noudattaen Suomen lainsäädäntöä, asetuksia, nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä. Reitti ajetaan reittikirjan ohjeistuksen mukaisesti kontrolli- ja reittipisteiden kautta aikataulun mukaisesti.

Osanottaja saa ennen ajon alkamista GPS-laitteeseensa reittipisteet WP, jotka ovat vain neuvoa-antavat, ei navigointi käyttöön. Reitti tulee ajaa reittikirjan RB ohjeistuksen mukaista reittiä pitkin reittipiste WP ja kontrollipiste CP järjestyksessä. Kontrollipisteet CP ihanneohitusaikoineen on mainittu vain reittikirjassa RB.
Reittipisteet WP on ladattavissa lähtöä edeltävänä päivänä klo 20:00.
Reittikirja RB luovutetaan kuljettajille 60 min, ennen oman ajon alkamista.

NAVIGOINTI

KTM Adventure Rally navigointi tapahtuu reittikirjaa (Roadbook) käyttäen. Reittikirja toimitetaan kuljettajille standardi roadbook rullana leveys A5 = 150 mm tai A4 arkkitulosteena. Reittikirjaa käytetään yleisesti Roadbook lukulaitteessa, jossa voit rullata roadbook tietoa ajetun matkan mukaan. Roadbook lukulaite helpottaa navigointia ja poistaa tarpeettomia pysähdyksiä.

Roadbook on kirjallinen ohje diagrammi kuvilla, joka on tulostettu standardi muodossa 150mm leveälle paperille (A5). Roadbook tulostetta käytetään yleisesti rullana joka on asennettu roadbook laitteeseen. Normaalisti roadbook laite on asennettuna ohjaustankoon, mittariston yläpuolelle tai mittariston paikalle. Roadbook lukulaitteita on saatavana manuaalisena tai sähkötoimisena, lukulaite mahdollistaa pyörittää luettavaa aluetta edestakaisin. Kaikki etäisyydet ilmoitetaan kilometreinä ja reitin navigointi perustuu roadbookissa ilmoitettuihin väli- / kokonaismatkoihin, sekä annettuihin GPS reittipisteisiin WP.

Jos moottoripyörässä ei ole omaa välimatkamittaria helppokäyttöisellä reset toiminolla on suositeltavaa asentaa tarkoitukseen sopiva välimatkamittari. Useissa GPS laitteissa on myös tarkoitukseen soveltuva matka- / välimatkatoiminto.

HUOM: Kaikki Roadbook tulosteet ovat standardi 150mm (A5) paperi kokoa. Päivittäiset reitin pituudet ovat pituudeltaan aina +500km ja tyypillinen roadbook* voi olla 17 sivua pitkä = 4,2m.

*Normaaliin roadbook laitteeseen mahtuu noin 20 – 25kpl 80 g / mA5 arkkia (pituus 210 mm / arkki), kun paperi on tiukasti rullattuna. Tämä kannattaa ottaa huomioon roadbook laitteen valinnassa tai valmistamisessa.

AIKASAKOT

VIRHE AIKASAKKO
Myöhästyminen annetusta lähtöluettelon lähtöajasta +1 min pen/1min,
60 min = max aikasakko
Aja suoraan seuraavalle TClle
Kontrollipiste CP ei käyty + 30 min + kokonaisaika
Kontrollipiste CP ohitus aikataulusta poikkeavasti + 1 min, + 1 min/ min + ihanneaika          30 min = max aikasakko Nollautuu seuraavalle CP:lle, Saapuminen seuraavalle = Aikasakko + ihanneaika. 60min aikasakko = aja suoraan seuravalle TClle
Kontrollipiste CP ohitus aikataulusta poikkeavasti      – 1 min + 2 min / min Saapuminen seuraavalle = ihanneaika.
Myöhästymine annetusta Time Control ajasta (TC) + 1 min / min  60 min = max aikasakko  / DNF Aja suoraan seuraavalle TClle
Ylinopeus ajonaikana> + 6 km/h/ ylinopeus + 10min kokonaisaikaan
Ylinopeus ajonaikana > + 10 km/h/ ylinopeus + 20min kokonaisaikaan
Myöhästyminen annetusta reitin mukaisesta kokonais saapumisajasta +10 min kokonaisaikaan
Reitin ihannematkan (GPS) ylittäminen + 60s / km kokonaisaikaan
Erikoiskokeet + kokonaisaika sekunteina

Rules and regulations

KTM Adventure Rally rules & regulations

KTM Adventure Rally event is based on combination of concentration, navigation, bike handling and riding skills. It will be ride on public roads solo / teams.

PARTICIPANT

Rider must hold valid driving license for vehicle he /she is driving.

MOTORBIKE

Motorbikes must be registered, insured and road legal and accordance of Finnish traffic legislation.

RIDING GEARS

Participants must use acknowledged helmet and riding gears.

SAFETY EPQUIMENTS

Every participant must have at least following safety equipment’s:

  • Tools for on road  repairs
  • First Aid kit (MB)
  • Matches / lighter
  • Flash light
  • One (1) liter of water / soft drink
  • Functional GSM phone
  • GPS-navigator, capable to record Track-log or GPS-data logger + soft ware

GPS requirement (Negotiable with organization)

  1. Active track log function with at least 1000 points (5000-10000 recommended)
  2. Memory for 10 routes with minimum 30 points per route.
  3. The GPS must show you your GPS position
  4. GPS suitable for use with Mapsource, AutoRoute or Genimap software.

CATEGORYS

  • Solo
  • Team (2 – 5)
  • ATV

ROUTE

KTM Adventure Rally route: On the event you should ride route planed, documented, launched and inspected in advance by organization and shown in Roadbook (RB). Roadbook shows you route turn by turn and Time Card (TC) gives you ideal times for arriving to control points (CP). Ride must be performing according Finnish traffic and road laws and regulations. Route should be ride according Roadbook instructions of control- and order. Organization gives to rider waypoints (WP) in advance to load in to GPS device waypoints are only directional purpose not for navigation. Control points with ideal passing times and order are shown only in Time Card (TC). Waypoints WP are loadable night before start at 20:00 hrs.

Roadbook will be available 60 minute before individual starting times.

ROADBOOK

The route is navigated by way of a roadbook – written notes and instruction diagrams printed on standard rally format 150mm wide paper.
These are used in roll form and contained in a roadbook holder (typically fitted and housed on the instrument console or handlebars of the motorcycle). These may be manually or electrically driven and capable of being wound forward or reverse. All distances are given in kilometers and the route is navigated by matching the distances and GPS co-ordinates given for specific points, with the motorcycles tripmeter.

If the motorcycles original odometer is not suitable for the purpose (re-set function) it is possible (recommended) to fit an aftermarket auxiliary tripmeter* (some GPS units may possess a trip function as part of their multifunction display, that is suitable) for this purpose.

Note: All roadbooks will be printed on the standard 150mm wide paper format*, as each days route is up to 500 km in length, typically the roadbook for that leg
may be up to 17 pages = 4,2m long.

*Typically, commercially available roadbook holders hold approximately 20 to 25 sheets of A5 length 210 mm sheets of 80 g / m2 paper, when printed / taped into a continuous roll. Please keep these factors in mind if constructing your own roadbook holder.

PENALTY TIMES

Error Time penalty
Delayed of given start time +1 min / 1 min late 60 min max late = leg exclusion/max leg penalty  Ride to next TC
Missed CP + 30 min to total time
Pass CP deviation + 1 min late + 1 min / min + ideal time 30 = max time penalty Time to next CP = penalty + ideal, 60 min max go next TC
Pass CP deviation – 1 min early + 2 min / min  maximum 10 min early = max penalty 20 min Time to next CP = ideal.               60 min max go to next TC
Delay of due time at Time Controls (TC) + 1 min / 1min.               60 min = max time penalty / DNF for leg Go to next TC
Over speed > + 6 km/h + 10 min to total time
Over speed > + 10 km/h + 20 min to total time
Delayed of given finishing time + 10 min to total time
Distance (GPS) over ideal route distance + 60s / km to total time
Special Stages times Riding time in seconds

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s